Het verhaal van Chantal (Leerkrachtondersteuner en Pedagogisch medewerker)

Chantal werkt als leerkrachtondersteuner en pedagogisch medewerker bij IKC Marnix. Ze is 25 jaar en werkt nu 5 jaar voor zowel IRIS als bij IKC Marnix. ‘Ik heb altijd een combinatiefunctie gehad en nu is er sinds een tijdje ook buitenschoolse opvang bij de Marnix, dat is heel fijn.’

Chantal wist al op jonge leeftijd, dat ze met kinderen zou willen werken. Na haar opleiding is ze meteen begonnen bij IRIS, als onderwijsassistent en pedagogisch medewerker in combinatie met de PEP opleiding. ‘Ik heb bij de Marnix zowel in het oude als het nieuwe gebouw gewerkt. Het is lekker dichtbij!’ Chantal is in alle groepen aanwezig als leerkrachtondersteuner. Ze vertelt dat het contact met de kleuters leuk is en dat je met kinderen uit groep 8 weer een hele andere band hebt. Chantal geeft aan de afwisseling tussen de buitenschoolse opvang en het werken in het onderwijs, fijn te vinden. ‘In de ochtend ben je bezig met het leren en in de middag ben je ook bezig met leren maar op een andere manier. Bij de BSO is het meer in de vorm van ontspanning, er ligt dan geen druk op.’ ‘Bij het werken op de BSO kan ik nog meer mijn creativiteit kwijt. Ik probeer als pedagogisch medewerker aan te sluiten bij de wensen en de behoeften van de kinderen, de kinderen kunnen en mogen eigen keuzes maken in wat ze willen doen.’

Plezier
‘Het contact met de kinderen en de band die je met ze opbouwt, geeft me voldoening. Als er wordt gevraagd, ‘Is juf Chantal er vanmiddag ook?’ dan krijg ik daar veel energie van.’ Chantal geeft aan dat je een belangrijke bijdrage hebt aan de ontwikkeling van kinderen. Kinderen die meerdere dagen op de BSO zijn, maken lange dagen en daar voelt ze zich verantwoordelijk voor.

IKC Marnix
Chantal vertelt dat het team erg ver is in de ontwikkeling van het IKC. Dat er veel dingen samen worden ondernomen door collega’s van onderwijs en opvang. ‘Sinds we in het nieuwe gebouw zitten, is er ook BSO, KDV en POV bij in gekomen. Het contact tussen onderwijs en opvang is gewoon heel goed. Er zijn korte lijntjes en iedereen kent elkaar. We maken ook samen gebruik van bepaalde ruimtes, dit zijn gezamenlijke ruimtes waaronder het gymlokaal, het techniek lokaal en de speel-leerpleinen.’

Combinatie leerkrachtondersteuner/pedagogisch medewerker
‘Soms hebben kinderen iets meegemaakt in de klas, in de ochtend, daar kan ik me dan in de middag op de BSO beter bij inleven. Ik heb het idee dat ik zo de kinderen beter kan begrijpen.’ Chantal geeft aan ook veel uren te kunnen maken op de dag. Als je alleen een BSO dienst zou draaien, zou ze dat wel te weinig vinden.

‘Ik wil graag dat de kinderen zich veilig voelen en het naar hun zin hebben zowel in de klas als op de BSO. Ik laat ieder kind in zijn waarde en ik hoop dat ze volledig zichzelf bij mij kunnen zijn!’

IRIS als werkgever
Volgens Chantal worden de combinatiebanen aangemoedigd door IRIS als werkgever. Er wordt dan ook meegedacht in hoe ze dit het beste aan kunnen bieden maar ook wordt er meegedacht over de uren die je maakt. ‘IRIS is erg attent, als je bijvoorbeeld bent geopereerd, krijg je een bosje bloemen. Ik heb een tijdje ingevallen, toen kreeg ik ook een bosje bloemen als blijk van waardering, daar kan ik van opleven!’ Chantal vertelt dat de PEP opleiding ook werd aangeboden via IRIS, daardoor is ze deze opleiding gaan volgen. ‘De PEP opleiding geeft meer verdieping in het werk. Ik vind het leuk om de geleerde stof, in de praktijk te brengen.’

Een bijzonder moment
‘Wij hadden een kind met autisme op de buitenschoolse opvang. Ik liep er samen met mijn collega’s tegenaan hoe we het beste met de situatie om konden gaan. We hebben veel gesprekken gehad met ouders en samen met ouders hebben we een plan gemaakt. Daar is hij echt van opgebloeid. Samen hebben we ervoor gezorgd dat hij een fijnere tijd heeft gehad op de BSO. Dit was een bijzonder moment voor mij, we hebben echt naar het kind gekeken en wat we hem konden bieden.’