Het verhaal van Chantal (Leerkrachtondersteuner en Pedagogisch medewerker)
Chantal werkt als leerkrachtondersteuner en pedagogisch medewerker bij IKC Marnix. Ze is 25 jaar en werkt nu 5 jaar voor zowel IRIS als bij IKC Marnix. ‘Ik heb altijd een combinatiefunctie gehad en nu is er sinds een tijdje ook buitenschoolse opvang bij de Marnix, dat is heel fijn.’
Chantal wist al op jonge leeftijd, dat ze met kinderen zou willen werken. Na haar opleiding is ze meteen begonnen bij IRIS, als onderwijsassistent en pedagogisch medewerker in combinatie met de PEP opleiding. ‘Ik heb bij de Marnix zowel in het oude als het nieuwe gebouw gewerkt. Het is lekker dichtbij!’ Chantal is in alle groepen aanwezig als leerkrachtondersteuner. Ze vertelt dat het contact met de kleuters leuk is en dat je met kinderen uit groep 8 weer een hele andere band hebt. Chantal geeft aan de afwisseling tussen de buitenschoolse opvang en het werken in het onderwijs, fijn te vinden. ‘In de ochtend ben je bezig met het leren en in de middag ben je ook bezig met leren maar op een andere manier. Bij de BSO is het meer in de vorm van ontspanning, er ligt dan geen druk op.’ ‘Bij het werken op de BSO kan ik nog meer mijn creativiteit kwijt. Ik probeer als pedagogisch medewerker aan te sluiten bij de wensen en de behoeften van de kinderen, de kinderen kunnen en mogen eigen keuzes maken in wat ze willen doen.’
Plezier
‘Het contact met de kinderen en de band die je met ze opbouwt, geeft me
voldoening. Als er wordt gevraagd, ‘Is juf Chantal er vanmiddag ook?’ dan krijg
ik daar veel energie van.’ Chantal geeft aan dat je een belangrijke bijdrage
hebt aan de ontwikkeling van kinderen. Kinderen die meerdere dagen op de BSO
zijn, maken lange dagen en daar voelt ze zich verantwoordelijk voor.
IKC Marnix
Chantal vertelt dat het team erg ver is in de ontwikkeling van het IKC. Dat er
veel dingen samen worden ondernomen door collega’s van onderwijs en opvang. ‘Sinds
we in het nieuwe gebouw zitten, is er ook BSO, KDV en POV bij in gekomen. Het
contact tussen onderwijs en opvang is gewoon heel goed. Er zijn korte lijntjes
en iedereen kent elkaar. We maken ook samen gebruik van bepaalde ruimtes, dit
zijn gezamenlijke ruimtes waaronder
het gymlokaal, het techniek lokaal en de speel-leerpleinen.’
Combinatie
leerkrachtondersteuner/pedagogisch medewerker
‘Soms hebben kinderen iets meegemaakt in de klas, in de ochtend, daar kan ik me
dan in de middag op de BSO beter bij inleven. Ik heb het idee dat ik zo de
kinderen beter kan begrijpen.’ Chantal geeft aan ook veel uren te kunnen maken
op de dag. Als je alleen een BSO dienst zou draaien, zou ze dat wel te weinig
vinden.
IRIS als werkgever
Volgens Chantal worden de combinatiebanen aangemoedigd door IRIS als werkgever.
Er wordt dan ook meegedacht in hoe ze dit het beste aan kunnen bieden maar ook
wordt er meegedacht over de uren die je maakt. ‘IRIS is erg attent, als je
bijvoorbeeld bent geopereerd, krijg je een bosje bloemen. Ik heb een tijdje
ingevallen, toen kreeg ik ook een bosje bloemen als blijk van waardering, daar
kan ik van opleven!’ Chantal vertelt dat de PEP opleiding ook werd aangeboden
via IRIS, daardoor is ze deze opleiding gaan volgen. ‘De PEP opleiding geeft
meer verdieping in het werk. Ik vind het leuk om de geleerde stof, in de
praktijk te brengen.’
‘Wij hadden een kind met autisme op de buitenschoolse opvang. Ik liep er samen met mijn collega’s tegenaan hoe we het beste met de situatie om konden gaan. We hebben veel gesprekken gehad met ouders en samen met ouders hebben we een plan gemaakt. Daar is hij echt van opgebloeid. Samen hebben we ervoor gezorgd dat hij een fijnere tijd heeft gehad op de BSO. Dit was een bijzonder moment voor mij, we hebben echt naar het kind gekeken en wat we hem konden bieden.’