21 januari 2025

Een ochtend bij IKC Wegwijzer

Terug naar overzicht

IRIS Montessori Kindcentrum Wegwijzer volgt de visie van Maria Montessori. ‘Leer het mij zelf doen’ is de visie van het kindcentrum. Leren door te ervaren, met anderen om je heen. In een veilige omgeving, zintuiglijke materialen en passende begeleiding. Op deze manier sluit het kindcentrum aan bij de ontwikkelbehoeften die een kind op dat moment heeft. Ieder kind leert op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo. De leerkrachten wisselen hun dag af met observeren, het aanbieden van een lesje of leerdoel en het begeleiden van de leerlingen tijdens hun rondes.

Hoe verloopt een ochtend bij IKC Wegwijzer?

Het is half 9 zodra de dag bij het montessori kindcentrum van start gaat. De deuren gaan dicht en alle kinderen zitten in de klassen. Terwijl de Wetenschappers (bovenbouw) meteen beginnen met een hun werk, starten de Ontdekkers (Kleutergroepen) de ochtend met spelen/werken. De Ontdekkers zijn de hele ochtend bezig met ontwikkelen door middel van spel en werkjes, de invulling hiervan is volledig gebaseerd op de montessori visie. De kinderen zijn vrij in hoe ze te werk gaan maar wel met een aantal wekelijkse taken. Zij zorgen er zelf voor dat aan het eind van de week deze taken zijn voldaan. Daarnaast worden er gedurende de ochtend op een kleedje door de leerkracht korte lessen gegeven aan bepaalde groepjes. Om half 10 wordt de kar met de fruitbakjes naar binnen gereden. De kinderen mogen vanaf dit moment, zelf kiezen wanneer ze het fruitbakje pakken om fruit te gaan eten. Dit doen ze op een eigen gekozen rustig plekje, tussen de rest van de kinderen die aan het spelen/werken zijn. De kinderen ruimen samen op om vervolgens met een stoeltje in de kring te komen en samen te zingen.

De Verkenners (middenbouw) starten de dag met de verzorging van hun planten. Ieder kind heeft een eigen plantje wat centraal staat voor de groei en ontwikkeling gedurende de gehele schooltijd. ‘Als je goed voor je plantje kunt zorgen, kun je ook voor jezelf zorgen en zorg dragen voor je omgeving.’ Daarna wordt er een tijdje gelezen.

Door de heterogene groepen wordt het samen leren en werken gestimuleerd, er ook in de middenbouw, in groepjes gewerkt. Heeft een kind extra ondersteuning nodig, dan kun je ook een mede leerling vragen. Daarnaast is de rest van de klas bezig met eigen taken en kunnen de kinderen op een kleedje aan een eigen doel werken. Zij zijn dan ook zelf medeverantwoordelijk om bepaalde taken binnen een bepaalde periode af te ronden. De kinderen kunnen door de leerkracht aan de instructietafel gevraagd worden en krijgt daar dan een lesje van het nieuwe doel voor rekenen, taal of spelling. Tijdens de werkperiode loopt de leerkracht haar ronde en helpt ze de leerlingen die dat nodig hebben.

‘Kinderen kunnen met en van elkaar leren in onze minimaatschappij’

Zodra de Wetenschappers klaar zijn met de toets, starten ze met de andere taken in deze werkperiode. Ook in de bovenbouw is dezelfde werkwijze als in de middenbouw. Taken staan klaar op het bord en ieder gaat voor zich aan de slag. Waar de één bezig is met topografie, is de ander bezig met het extra oefenen van spelling. De kinderen kiezen een envelop met een leerdoel uit de kast passend bij de periodedoelen. halen om hier aan te gaan werken. Ook bij de bovenbouw is het moment om fruit te gaan eten op een eigen gekozen moment.

Een aantal leerlingen uit groep 8 hebben een extra taak: zoals bijvoorbeeld de telefoon oppakken. Zodra je telefonisch contact opneemt met de Wegwijzer, kan het dus zijn dat je één van de leerlingen aan de telefoon. Om 12 uur is het moment dat alle kinderen naar buiten gaan en daarna kan de middag beginnen.

‘In een goed voorbereide omgeving proberen wij de kinderen te inspireren, uit te dagen en nieuwsgierigheid te wekken.’ De intern begeleider vertelt dat de natuurlijke materialen overal in het kindcentrum terug te vinden zijn en heel belangrijk, op ooghoogte van de kinderen. De kinderen doen veel zelfstandig binnen het kindcentrum. ‘Ouders staan hier achter en kiezen dan ook bewust voor het montessori onderwijs’. ‘De leerkrachten lopen vaste rondes, observeren of geven lessen op een kleedje. Het kleedje is belangrijk en zien wij als een werkplek in de onderbouw. In de midden-/bovenbouw werken de kinderen naast op een kleedje ook aan een tafel.’

IRIS Montessori Kindcentrum Wegwijzer is gevestigd in de wijk Cellesbroek. Het kindcentrum biedt montessori onderwijs en vijf middagen in de week buitenschoolse opvang aan. Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van dit verhaal? Vraag een vrijblijvende rondleiding aan via: https://www.ikcwegwijzer.nl/rondleiding

Relevante nieuwsberichten

21 januari 2025

Een ochtend bij IKC Wegwijzer

IRIS Montessori Kindcentrum Wegwijzer volgt de visie van Maria Montessori. ‘Leer het mij zelf doen’ is de visie van...

Meer lezen